12. Dintelhaven

Als je vanuit Rotterdam over de A15/N15 richting Europoort/Maasvlakte, voor je de Suurhoffbrug over rijdt, vindt je de afrit "Havens 6400-7000". Onderaan de afrit kun je rechtsaf. Dan ga je vrijwel gelijk weer rechts over het spoor en dan kom je bij de Dintelhaven.

Je staat nu in het midden van de haven. Volg je de weg rechts, dan rij je naar het Hartelkanaal toe. Ga je links, over het onverharde gedeelte, dan rijd je naar het einde van de Dintelhaven. Let op, sinds 2009 mag je hier evenwel niet meer met de auto inrijden!! De Dintelhaven was van oorsprong een "zoete" haven, maar met het doorgraven van de dam tussen Hartelkanaal en Beerkanaal is het zout water geworden. De zeevis trekt nu via het Hartelkanaal de Dintelhaven in. Inmiddels staat de Dintelhaven bekend als platviskraamkamer. 's Zomers barst het er van de botten, schollen en scharren tot 10 cm!! Gelukkig zit er ook grotere vis!
We gaan eerst richting het Hartelkanaal en komen dan uit bij de Dintelhavenbrug. Hier loopt de weg dood en loop je over het fietspad naar het Hartelkanaal dan kom je bij de splitsing.

Het begin van de Dintelhaven, uitzicht op het Hartelkanaal

Wie Dintelhaven zegt, zegt wijting en paling. En inderdaad, beide vissoorten zijn er in de winter, respectievelijk de zomer, ruimschoots te vangen. De wijting is doorgaans wel klein van stuk. En dat is op zich niet zo verwonderlijk, want de Dintelhaven is relatief ondiep. Via het diepe Beerkanaal, het ondiepere Hartelkanaal en de nog ondiepere Dintelhaven zijn het vaak alleen de kleinere exemplaren die de haven intrekken. Gul en zelfs steenbolk zul je er weinig aantreffen, alhoewel er in het najaar 2008 een gigagul werd gevangen. Maar dit is echt een toevalstreffer!!

Aan het begin is de Dintelhaven niet breed. Met een fikse worp gooi je je pieren zelfs naar de overkant!!!

Bij de brug begint de Dintelhaven, het eerste stuk is smal.

Naast de beide genoemde vissoorten is de Dintelhaven het hele jaar door overbevolkt met bot. Je vindt ze door de hele haven op elke afstand. In de schemering trekken ze wat meer naar de kant, op een meter of 20 kun je dan fraaie exemplaren landen!
Op het korte stuk aan de zuidzijde kun je niet overal komen. Er staan wat bedrijven en er wordt zo nu en dan ook nog wat bijgebouwd. Maar met een kleine wandeling kun je toch overal wel komen. Ook deze stek kent een schuine steile kant en bij laag water kun je prima op de stenen beneden vissen. vastzitten doe je eigenlijk nooit, behalve direct onder de kant.

Vanaf ons startpunt naar het brede stuk verandert er aan de stek niet zoveel. Je bent wat dichter bij het water, de schuine kant is niet zo lang. Qua diepte verschilt het niet zoveel van het eerste stuk, maar een groot voordeel is wel dat je hier niet hoeft op te halen als er een boot voorbij komt!

De bocht (Foto genomen vanaf het dak van het Slufter clubhuis...)

Door de stroom is in de bocht het diepe stuk niet zo ver weg. Toch vang je de wijtingen ook hier verder uit de kant.

Behalve de genoemde vissoorten kun je er een redelijke spieringpopulatie aantreffen en in de zomer langs de stenen grote aantallen scholenbaars. Tot slot kun je er kleine fint, puitaal en verschrikkelijk veel zwarte grondels verwachten. Vind je de goede vismethode voor spiering, dan is succes gegarandeerd.

Het brede stuk naar het einde van de haven vanaf het pomphuis

Palingvissen is de Dintelhaven is iets aparts. 's Zomers kun je er veel en grote aantreffen en die zitten dan niet ver uit de kant! Tussen en tegen de stenen aan de oever vang je de mooiste exemplaren, tot ver in de 80 centimeter. Probeer het dan vooral eens met een gewone mestpier! Tot slot kun je er 's zomers mooie harders vangen. Met laag water zie je ze grazen langs de stenen. Andere vissoorten vang je er eigenlijk niet.
Voor de Dintelhaven geldt misschien nog wel meer dan voor andere stekken dat voor goede vangstresultaten er echt stroming in het water moet zitten. Natuurlijk is het afhankelijk van je eigen beleving, maar de Dintelhaven is nou niet echt een stek waar je eens lekker vrij gaat vissen. Tenzij je kiest voor specifieke visserij of wedstrijdvisserij, is het een "arm" water met een beperkt aanbod aan aantrekkelijke vissoorten.