15. Hartelkanaal

Deze stek stond te boek als DE palingstek, uiteraard in het zomerseizoen. Toen dit kanaal nog niet in verbinding met open zee stond, visten wij er als jochies van twaalf jaar al regelmatig op paling en snoekbaars. Zeker toen de 'mister twister' in de hengelsportzaken werd geintroduceerd, waren aantallen van 20 snoekbaarzen de man niet uitgesloten. Dat deden we bij hoogwater op de 'punten' van het spuigemaaltje vlak onder de Suurhoffbrug en daar zaten dan ook behoorlijke knapen bij. Toen de dijk aan de kant van het Beerkanaal werd doorgebroken, ontstonden er met de getijden gigantische stromingen in het relatief 'smalle' Hartelkanaal.

Je kunt op verschillende manieren bij het Hartelkanaal komen. Als je vanuit Rotterdam over de A15/N15 richting Europoort/Maasvlakte, vind je voor je de Suurhoffbrug over rijdt, de afrit "Havens 6400-7000". Onderaan de afrit kun je rechtsaf, dan kom je bij de Dintelhaven en bij het Beerkanaal. Ga je linksaf dan kom je bij het Hartelkanaal.

Onderaan de afrit links richting havens 7000!

Je botst direct al tegen het Hartelkanaal aan en je hebt een mooi uitzicht op de Suurhoffbrug.

Mooi uitzicht

Dit smalle stuk staat vooral bekend om de mooie zeebaarsvangsten in de zomer. Zoek de tijden rond het hoge water en je vangt ze zeker! Op andere vissoorten wordt hier nauwelijks gevist, misschien omdat je vrij gemakkelijk vast komt te zitten. Maar andere vissoorten zitten er genoeg! Immers, alle zeevis komt door het kanaal heen naar het brede gedeelte én naar de Dintelhaven. In ieder geval zitten er erge grote harders. Je kunt ze 's zomers gemakkelijk zien, wanneer ze onder de kant aan het azen zijn. Ook paling zit er veel (en groot), maar door de vele stenen erg moeilijk te bevissen. Het Hartelkanaal is de enige plek waar je ook lipvis kunt verwachten, behalve dan in het Calandkanaal, want daar zwemt zo'n beetje alles wel rond. In de zomer van 2006 werden we verrast door een grote school makreel die het Hartelkanaal was ingetrokken. Daar hebben we wel de nodige lol van gehad!!

Ergens aan de zuidkant vind je dit afvoerpunt van zoet water. Als die in werking is...!!!

Rijd je rechts langs het smalle stuk in westelijke richting door, dan kom je bij het Beerkanaal uit. Hier is de dijk enige jaren geleden doorgebroken waardoor het Hartelkanaal nu zout is.

Links het Hartelkanaal, rechtsaf de Dintelhaven

Na de doorbraak werd het moeilijker vissen op paling en het water werd natuurlijk ook steeds zouter en dat beïnvloedt weer het aantal soorten vis.

Het smalle stuk: zeebaarsstek.

Meer landinwaarts vind je het brede stuk van het Hartelkanaal. Bij de brandweerkazerne, een afslag eerder bij de Nieuwe Pionier, kun je een weg inrijden die langs het brede stuk loopt. Je kunt er prima gericht op harder vissen, een prachtige sportvis. Misschien wel dat dit brede stuk van het Hartelkanaal de meest onderschatte stek is van de Europoort. Het gaat dan vooral om het tweede gedeelte, tussen de windmolens, voorbij de gassteigers. De vangsten bestaan vooral uit bot, maar eigenlijk kun je er alle soorten van de overgang tussen zoet en zout aantreffen. Harders, zeebaarzen, wijting, een enkele gul, maar ook winde en brasem zijn géén toevalstreffers. Paling vang je vooral in het diepere gedeelte. In het voorjaar van 2012 is het stuk bij de windmolens uitgebaggerd. Dat betekent dat de vlakke plaat die er lag een stuk minder breed is geworden. Nu zijn er een paar kleiranden die, zeker als je op afstand vist, af en toe goed kunt voelen. Loop je vast, houd dan je hengel onder spanning en dan voel je hem vanzelf loskomen. Probeer vooral je kansen eens bij een zuiden wind!

Het brede stuk, gezien vanaf de monding van de Dintelhaven.

De hoek van de brandweerkazerne: zomerhotspot voor harder

Het brede stuk kun je het beste bereiken door een afslag eerder te nemen als je vanuit Rotterdam komt. Neem de afrit "Engeland" en onderaan de afrit linksaf. Je komt dan uit bij het begin van de Dintelhaven. Langs de brandweer richting de windmolens loopt de weg en je kunt voldoende plek vinden om je hengel uit te gooien. Je zit hier eigenlijk nauwelijks vast, de bodem bestaat uit modder, waarin je lood een aardig stukje kan wegzinken. Hoe verder je landinwaarts gaat, hoe ondieper het wordt. Qua vangsten maakt dat niet zoveel uit, dat is meer temperatuur- en lichtafhankelijk. In het donker trekt de vis het ondiepe op en alleen als het vrieskoud is en/of erg licht, kun je beter een stek kiezen meer richting de brandweerkazerne.
Probeer te vissen met het opkomende of afgaande tij, zodat er wat stroming in het water komt. Bij wedstrijden wordt dan de meeste vis gevangen, vooral bot, paling en een enkele rondvis. Stroomt het niet te hard, vis dan erg actief op de bot en/of gebruik drijvende kralen.
Ook de harder is hier dus in ruime mate aanwezig. Met laag water lijkt het wel of ze de kant op willen zwemmen!! Een paar broodkorsten en succes is gegarandeerd. Overigens, kijk niet verrast als een mooie winde de korst pakt, want je zit hier nu eenmaal tussen zout en zoet. Wees tot slot altijd beducht op grote zeebaars, vooral 's nachts komen er mega-exemplaren dicht onder het kantje..
Wij zijn erg benieuwd naar de vangsten!!