6. Yangtse- en prinsessenhavens

De yangtzehaven was een doodlopende diepzeehaven op de Maasvlakte. Aan de westzijde, naast de MOT, liep een mooie kade waar je, als er geen boten lagen afgemeerd, direct in diep water kon vissen. De vis kwam van zee de Eurogeul binnen, ging rechtsaf en kwam meteen in deze diepe haven. Veelal werd er kleine rondvis gevangen, maar soms waren er verrassingen. Zo was er bijvoorbeeld een grote haringinvasie aan het begin van deze eeuw. Dit trok vervolgens weer grote botten aan en zo was het een paar dagen feest. Haringen schoten kuit tegen de beschoeiing en de botten zwommen tegen de beschoeiing op het kuit af. Onder de kant ving je veel zwarte grondels en soms ook andere kleine visjes. Maar sinds 2004 is het een "verboden stek geworden.

Een combinatie van sportvissers die stenen uit de bestrating haalden, open vuur stookten en het afmeren van schepen met gevaarlijke stoffen leidde tot een groot bord met dito handhaving.

Begin 2006, is er begonnen met het verleggen, verlengen en verbreden van de Yangtzehaven ten bate van de nieuwe Euromaxterminal. Dit leidde tot nieuwe mogelijkheden om te vissen, maar nu aan de oostzijde aan de Antarcticaweg. De werkzaamheden gaan gewoon door, in de loop van 2012 is de Yangtzehaven de toegang naar de nieuwe havens aan Maasvlakte 2 geworden. Deze havens hebben de namen gekregen van de Prinsessen Amalia, Alexia, Ariane en Margriet (bij de uitlaat van de centrale).
Deze stekkenbeschrijving zal afhankelijk van de werkzaamheden en de toegang regelmatig worden geactualiseerd.



Een stukje de Antarcticaweg in: kijkend naar het noorden 


Je komt bij deze stek door de Maasvlakte op te rijden, voorbij de centrale en dan rechtsaf de Antarcticaweg in. Je bent nu aan de oostzijde van de Yangtzehaven. Na een 500 meter heb je aan de linkerzijde een een ouderwets mooie kademuur. Je kunt je loodje laten zakken in diep water, zo vanuit de auto!! Let wel op: Het is de bedoeling dat er ook op deze kade auto's kunnen rijden! Parkeer en vis dus zo dat het verkeer er langs kan. Deze stek betekent voor vissers ook een ouderwetse uitdaging: maken we er een zooitje van, dan is het heel snel gebeurd! Dat zou jammer zijn, want vooral degenen onder ons die minder goed ter been zijn, kunnen juist hier prima "uit de voeten". Maak dus ook geen open vuur of barbecue en neem je afval mee!!
Vissend is het hier gemakkelijk. Gooi maar in, zonder ankers, en je vangt vanzelf vis. Let wel, hoe lichter het is, hoe verder je moet gooien. Is het donker dan is afstand niet meer belangrijk. In het midden vis je op zo'n 30 meter water.



Begin 2011: Foto genomen vanaf de kademuur in westelijke richting 

Aan de overzijde, zie je de Maasvlakte Olie Terminal (MOT), de grote witte opslagtanks. Ten zuidwesten hiervan is in 2008 de Euromax containerterminal gerealiseerd. Natuurlijk is dit bedrijfsterrein niet bevisbaar, maar tussen MOT en Euromax is nog een aantal meters oever toegankelijk. Hier vinden afrondende werkzaamheden plaats, onbekend is of ook dit stuk uiteindelijk wordt afgesloten of niet.



Medio 2012: Een heerlijk relaxed strandje aan diep water achter de MOT. 

De vangsten zijn door de jaren heen niet veranderd. Dan hebben we het vooral over kleine steenbolk en kleine wijting. In de zomer vind je er makreel en fint. Het hele jaar door is er bot te vangen. Dit zijn zo'n beetje wel de gangbare soorten, maar eigenlijk kun je van alles verwachten. Zolang het echter nog een doodlopend stuk haven is, stroomt het er nauwelijks. Dat betekent dat je ook actiever moet vissen. Reken er wel op dat ook grote vis hier aanwezig is. Denk niet alleen aan paling, maar ook aan haaitjes.



De Euromaxterminal in vol bedrijf 

Sinds 2006 is begonnen met de voorbereidingen voor Maasvlakte 2. De Yangtzehaven wordt verbreed en wordt de toegang tot de diepzeehavens op Maasvlakte 2. Deze Prinsessenhavens zijn nu nog niet toegankelijk. Het is ongelofelijk spannend of we hier straks nog -tijdelijk- toegang krijgen om te vissen. Hoe het water zich gaat ontwikkelen is misschien nog veel spannender. Behalve dat het diep water is, komt het warme koelwater van de energiecentrales in deze haven terecht. Hierdoor zal het water in de Prinsessenhavens altijd een paar graden warmer zijn dan de rest. Wat gaat dit betekenen voor het voedselaanbod? En wat betekent dit voor de visstand?



Vanaf Maasvlakte 2 zie je in de verte de Prinsessenhavens liggen. 

Midden op de Maasvlakte staat een enorme elektriciteitscentrale van de EZH, te herkennen aan 2 enorme schoorstenen. Deze centrale onttrekt zijn koelwater uit het Beerkanaal en pompt dit na gebruik in de Margriethaven. Neem op de Maasvlakte "Slag Dobbelsteen" en je rijdt er zo tegenaan. Begin 2010 is dit ook de plaats van FutureLand, het mediacentrum van Maasvlakte 2. Hier kun je alle ontwikkelingen op de voet volgen. Bovendien is er een expositie, al dan niet met rondleidingen en excursies naar het "nieuwe land". Een domper op de feestvreugde is dat de uitlaat met hekken is afgesloten en dat je er nu niet meer kunt komen. Onbekend is of de stek straks weer toegankelijk wordt.



De koelwateruitlaat van de energiecentrale 

In de jaren '80 was deze stek dé nationale zeebaarsstek. Zeebaars was toen nog een zeldzame vis, maar hier kon je er gericht op vissen. In de laatste twee jaren van de toegankelijkheid werd de stek uniek door de subtropische vissoorten als gouddorade en goudharder die plotseling in grote aantallen te vangen waren. Vangsten van 30 stuks per soort waren mogelijk! Voor kinderen (en peuteraars) waren de blokken een mooie plaats om slijmvissen, grondels, zeedonderpadden en gehoornde steenslijmvissen te vangen. Ja, zelfs haringen en lipvisjes waren direct naast de blokken vangbaar.



Zo liep het koelwater vroeger de (binnen)zee in. 

Leden van onze vereniging hebben de ontwikkelingen rond de Yangtzehaven en de prinsessenhavens op de voet gevolgd. Hieronder vind je een aantal foto's van de werkzaamheden tot nu toe. Onderstaande vier foto's zijn begin 2006 genomen. Je ziet dat nieuwe stekken aan het ontstaan zijn. Arjan #8 was er toen als de kippen bij om deze stekken te bevissen, maar was wat te vroeg! De ochtend na zijn avondsessie bleek dat hij de hele avond zijn aas op het droge had gegooid! Eind 2006 waren de eerste containerkranen op een gloednieuw aangelegde kade reeds aanwezig.





Eind 2006: De eerste kraan van de Euromax is gebouwd. 


Foto's genomen in 2009 vanaf de kademuur aan de Antarcticaweg. Inmiddels ligt dit strandje midden in de haven.