Stekken Europoort

Welkom op de stekkensite! Op deze pagina kun je een beschrijving vinden van verschillende stekken in het Europoortgebied. Hieronder zie je een plaatje van het gebied zoals het in de loop van 2012 werkelijkheid zal zijn geworden. De cijfers corresponderen met de stekken die hier in de linkkolom zijn genoemd. Wil je de beschrijving van een stek zien, klik dan op de naam van de stek.

Niet álle stekken zijn beschreven. De bekende Mississippihaven bijvoorbeeld is op het moment van schrijven, juni 2012, verboden toegang. Zie ook hieronder voor andere uitzonderingen.

Een Eurovisser heeft zijn eigen variant ontwikkeld op de stekkensite. Klik op Eurovisser's stekken voor informatie, soms over de m2!

Het Europoortgebied kenmerkt zich door een grote dynamiek. De havenindustrie ontwikkelt zich in een hoog tempo en plotseling zijn er nieuwe stekken of zijn er oude bekende stekken verdwenen. Met de komst van Maasvlakte 2 zullen er ongetwijfeld weer nieuwe mogelijkheden komen!! Wat wel erg jammer is, is dat sommige stekken worden afgesloten omdat er door dagrecreanten, dus ook vissers, een zootje van wordt gemaakt. Willen we dit voorkomen dan zullen we netjes te werk moeten gaan: afval meenemen, auto netjes parkeren, geen open vuur en al helemaal geen stenen uit de bestrating of zeewering halen!!

Op deze pagina staan niet alle stekken beschreven. Er zijn heel wat plekken waar je maar de ruimte hebt om met een man of twee/drie te vissen. Het is niet erg zinvol om die op de site voor een groot publiek te beschrijven. We hebben ons daarom hier beperkt tot de stekken waar je in het algemeen altijd terecht kunt.
Voor vrijwel alle stekken geldt dat je rekening moet houden met langsvarende boten. Soms komen ze zo dichtbij dat je snel moet indraaien, anders ben je je spulletje kwijt! Ook de golfslag is een punt van aandacht, als je niet uitkijkt liggen je pieren vroegtijdig en zonder haak in het water. Tot slot is voorzichtigheid geboden bij de gladde glooiingen. Bij veel stekken kun je bij laagwater naar beneden om op de keienstrook langs de oever te vissen. Het laatste stukje naar deze strook is meestal erg glad door wier. Ook op de keienstrook zelf kan het verraderlijk glad zijn. Uitkijken dus!

Heel veel succes!