Buitenland

Aangeboden door "De Vluchtende Visser

Vorige week zijn we met een aantal vissers naar Farsund in ZuidWest Noorwegen geweest.
Zondags al vroeg het bedje uit zodat we om 6 uur konden vertrekken vanuit Bavel.
Samen met Kees Molekamp, Carlo Lambregts en Bob Molekamp en Corne Van de Kar begonnen we aan de reis.
De overtocht van Hirtshals naar Kristiansand is pas s'avonds om 20:00
uur, maar je moet daar op tijd zijn, anders mis je letterlijk en figuurlijk de boot.
Na een kleine 11 uur rijden, met de nodige tussen pauzes waren we dus ruim op tijd op de parkeerplaats.
Daar aan gekomen bleek t al aardig vol te staan met de nodige auto's, vrachtwagens en bussen die een aantal wielrenners van materiaal moesten voorzien tijdens een of andere ronde van Noorwegen.
Later bleek dat zelfs een aantal materiaal auto's ( en mogelijk bekende wielrenners? ) op ons resort zaten.
Na een 4 tal uurtjes varen was de oversteek gedaan en nog eens 2 uurtjes door kachelen, bereikten we ons resort.
Ff wat zoekwerk in het donker bracht ons naar ons huisje, alwaar we om half 3 in ons al opgedekt bed konden gaan dromen over de hele grote vissen.

De andere ochtend kregen we uitleg over het gebruik van de boot en waar de juiste visplekken te vinden zijn.
S' middags trokken we er op uit.
Zoeken naar mooie visplaats was dus ons doel.
Er stond bijna geen wind, het zonnetje brandde op onze koppies, maar de vis konden we niet vinden want onze Fishfinder was een beetje van slag.
S'avonds dan maar een beetje peuteren bij het haventje, zodat we de andere dag de Fishfinder nkonden laten kijken.
Rond 8 uur waren ze er van de receptie zodat we snel aan onze vistrip konden beginnen.

Al gauw bleek dat de visvangst wat taaier zou zijn dan voorgaande jaren.
De beten bleven uit.
Zoeken op dieptes variërend van meer dan 100 meter leverden niet veel op. De grote massa makrelen waren nog niet gearriveerd, dus alle grotere vissoorten die daar op jagen ook niet!
Al driftend bij een oplopend stuk naar 60 meter kwamen de eerste vissen naar boven.
Voornamelijk schelvis van mooi formaat, veel kleine lengen, wat ponen waren de vangsten.
Zonde is dan altijd dat kleine vis het vaak niet overleefd, vooral omdat er een kolonie meeuwen op 5 meter van je boot zwemmen, die al klaar zitten om aan de maaltijd te beginnen.
Soms proberen ze bij het opdraaien al je vis eraf te "pikken".
Als de vis terug gegooid wordt begint de strijd voor wie die vis is. Fascinerend hoe zo'n meeuw een leng van 50cm in 1 keer naar binnen werkt.

Terug naar de vangst.
Kees ging draaien om te verkassen. Zijn molen begon te gieren. Een enorme koolvis van 88 cm was op zijn pilker gevlogen. Ook snel daarna was Carlo aan de beurt. Enkele centimeters kleiner, maar de toom was gezet.
Stukken makreel werden onder de pilkers van 200 gram gehangen. Mooie lengen en zelfs lommen werden boven getakeld.
Bob kreeg een totaal andere beet.
Hele kleine tikjes en daarna leek hij vast te zitten. Maar al snel bleek dat aan de andere kant andere gedachten waren. Na een strijd kwam er een mooie gul uit.
Snel daarna volgde bij Corne hetzelfde .
Beesten van 85 cm zijn allen flinke beste vissen.
Zo hebben wij de gehele week ons lekker bezig gehouden met soms mooie maar ook veel kleinere vissoorten.

Zaterdags was onze laatste dag.
Weer terug naar onze way-point. Prachtig t-shirt weer, geen wind of wolkjes of wat dan ook.
Maar vanuit het niets stak de wind op en besloten we maar snel de kant op te zoeken.
Door de hogere golven en de wind was het nog een "spring-werk" van de boot. Zo zie je maar hoe onvoorspellend de zee kan zijn.
We besloten om maar een beetje beschut te gaan liggen bij de ingang van het fjord op een diepte variërend van 15 tot 36 meter.
Kleine reepjes vis leverde hier wat kleinere vis in de vorm van schar, gulletjes, koolvis, poon en pollak op. Maar zelfs hier liepen mooie vissoorten van formaat tussen door.

Kortom : Farsund is een plaats waar zowel ver buiten als binnen het fjord gevist kan worden.
Geweldige locatie met alle faciliteiten die een sportvisser eist.
Echt een aanrader voor de recreant als sportvisser.
In ieder geval, wij hebben geweldig genoten van deze zonnige, warme en windloze week.

Groetjes ,
Corne van de Kar
Maver/ hengelsporthuis Jurgers
Zeevisteam.

Leon #1 heeft weer in het buienland gevist, ditmaal Boa Vista, Kaapverdische Eilanden.
Check het verslag via de onderstaande link.

Leon Eurovisser #1 is op visvakantie geweest naar Bonaire.
Om zijn belevenissen en die van zijn vrouw te volgen kun je kijken op de website van Leon.
Het Verslag staat onder “foreign catch”, “bonaire 2016”

en in “video catch” onder “Harbor blitz”

gr Leon en Simone

Beste visvrienden,

In juli hebben we onze familie vakantie gehouden, naar Kenia. Zoon Niels was geslaagd voor zijn middelbare school dus we hadden afgesproken dat deze vakantie bijzonder zou zijn.
De bestemming werd Kenia, met safari's in het vizier.
We hebben volop genoten van het land, de natuur, de mensen en de rust.
Het toerisme is in Kenia nihil, vanwege de onrust in de wereld, maar we hebben ons de hele vakantie niet onveilig gevoeld.
Goede keuze dus met een indrukwekkende reis in ons bezit.
We kwamen op een gegeven moment ook bij de kust, Indische Oceaan uit.
Daar heb ik, samen met een Zwitser een Big Game Schip gehuurd om te proberen een grote vis te vangen.
Helaas hebben we een Marlijn verspeeld, wel een Hamerhaai gevangen en ook een aantal Wahoo's, zoals te zien op de foto.
Als aas werden vissen gebruikt, live beat, die het formaat makreel hadden X3, en die moesten we eerst vangen.
Een mooie visdag dus, met golven van 2-3 meter, gelukkig kan ik dat redelijk hebben en ben niet zeeziek geweest.

Veel ervaring opgedaan met Live Beat vissen en een uitnodiging ontvangen om nog eens te gaan.
Wie zin en interesse heeft, ik wil wel faciliteren...

Met visgroet Ed#1137
ham16@casema.nl

Beste Visvrienden,

Op 20 juni 2016 was het zover.
Met leo Lagendijk en Jos Mels op visvakantie naar Noorwegen, Sorheim Brygge.
Aan de Lyngenfjord in Noord Noorwegen, boven de poolcirkel in een prachtig fjord.
De plaats is bekend bij verschillende Eurovissers, er zijn al verschillende mensen geweest, Jos en Leo ook.
Het is een prettige en praktische stek. Bootjes voor de deur en in de beschutting van het Fjord mocht het hard waaien.
Je kunt er dus bijna altijd vissen en Stein Eric, de eigenaar is een aangenaam mens.

Allereerst de locatie, die is geweldig, met vele vergezichten, sneeuw op de heuvels in juni en diep en ondiep water binnen handbereik.
In juni wordt het niet donker, dat is leuk, maar wel even wennen, je hebt gewoon geen zin om te gaan slapen, terwijl je wel wat (nacht)rust nodig hebt.
De appartementen zijn mooi, al kun je al wel zien dat het gebruik van niet altijd even voorzichtige vissers zijn sporen na laat.
Maar dat is een detail, verder zijn alle ingrediënten aanwezig om er een leuke vakantie van te maken.
We hebben direct contact gezocht met Stein Eric, maar je kunt natuurlijk ook via een reisagentschap boeken als je dat prettiger vindt.

Dan de visserij, er wordt heel goed vis gevangen, al moet je ook daar de vis opzoeken.
Het is nog steeds vissen en niet vangen, dus logisch nadenken en navraag doen bij de eigenaar en de aanwezige vissers.
Je vangt natuurlijk altijd wel een visje, maar de grotere zijn op verschillende plekken te vinden naar gelang het getij, wind en weer.
Soms is het zoeken dus, maar altijd is de koolvis en de gul van 50-60 cm binnen handbereik te vinden.
Maar daar kwamen we niet voor, dus we zijn flink op zoek geweest naar de grotere vissen.
Dat is gelukt ook, met als klappers enkele gullen van dik over de meter voor Leo en een mooie meter gul voor Jos.
Trouwens de grootste gul van Leo had wat parasieten op zn kop, dus als iemand weet wat de naam van de parasiet is?
Ikzelf heb een mooie meter gul, een grote zeewolf en een dikke koolvis kunnen vangen.
Dat lijkt niet zo veel, maar tussendoor vang je als je wilt tientallen kilo's vis die (wat) kleiner zijn.
Zeker als de vis aast is het ingooien en hangen.
Kortom een hele leuke vakantie gehad, met leuke vismaten, toch ook best goed weer en een mooie omgeving.
Nu weer thuis en nagenietend morgen weer aan de arbeid.

Met visgroet Ed#1137

Beste visvrienden,

Afgelopen maand zijn Ray Man en Richard van der Maat op bezoek geweest in Noorwegen.
Soroya, bij Marc van Roie, om Skrei (paairijpe hele grote kabeljauw) te vangen.
Op facebook werd de trip ruim gecommuniceerd,.
De eerste dagen was er niet te vissen met de boot, dat kwam door een flinke (sneeuw)storm die over het noorden woedde.
Daarna konden de mannen wel uit, wat resulteerde in hele mooie vangsten van voor ons monster kabeljauwen.
De mannen hebben een mooie tijd gehad, de foto’s ter illustratie, de grootste was 34 kilogram.

Boa Vista 2016 Leon van Hagen
Dit is het eerste buitenland vangstbericht van 2016, van Leon van Hagen, hij is met zijn vrouw op vakantie geweest naar Kaapverdië. Boa Vista om precies te zijn.
Zie het verslag op zijn website.