Over de Wedstrijden

Eurovissers wedstrijden

DZV De Eurovissers organiseert ook in 2017 weer een aantal wedstrijden. Het grote verschil tussen wedstrijdvissen en vrijetijdsvissen is natuurlijk het competitie-element. Maar er is nog een aantal wezenlijke verschillen. Je vist bijvoorbeeld maar met één hengel en vaak niet op de door jou gewenste stek. Er zijn dus regels gesteld om de te beïnvloeden omstandigheden zoveel mogelijk gelijk te laten zijn. Regels die bij het vrij vissen natuurlijk niet gelden. Verwacht niet dat je tijdens een wedstrijd wel even een berg gullen of een emmer tongen zult vangen. Natuurlijk, alles is mogelijk maar in het algemeen is de vissoort bij het wedstrijdvissen niet echt interessant. Het gaat gewoon om zoveel mogelijk vis. Je hebt bij wedstrijden nog genoeg zelf te kiezen hoe je dat denkt te gaan doen. Je kunt bijvoorbeeld proberen om ver weg te gooien en daar 5 grotere vissen te vangen en zo de wedstrijd te winnen of om dichtbij te gaan vissen en met 20 grondels de wedstrijd te winnen. Iedereen mag dat zelf weten.

Het leuke van wedstrijdvissen is vooral dat je met een aantal vissers op dezelfde stek probeert om zoveel mogelijk vissen of centimeters te vangen. Je kunt zo dus ook een heleboel leren van elkaar. Hoe slaagt jouw buurman er nu in om wel vis te vangen en jij niet? Welk onderlijntje vangt nu wel vis en op welke afstand moet je vissen? Veel deelnemers hebben hun vangsten tijdens het vrij vissen omhoog zien gaan door de kennismaking met nieuwe methoden, materialen en technieken. Bovendien kom je met wedstrijden ook op stekken waar je alleen niet zo snel naar toe zult gaan. Na afloop geeft de uitslag dan een redelijk beeld van de omstandigheden van de stek en de te vangen vis. Al die informatie is weer verrekte handig als je de volgende keer gaat vrij vissen.

Het unieke van de Eurovisserscompetitie is dat we tegelijk met en tegen elkaar vissen. We meten de onderlinge krachten, maar tegelijk is iedereen bereid elkaar te helpen. Iedereen zal natuurlijk zijn uiterste best doen om te winnen, maar tussendoor is er altijd tijd voor een praatje. De prijzen die ter beschikking worden gesteld zijn meer een aardigheidje, hoewel de prijzentafel na afloop van de competitie er best mag zijn. Naast het competitie-element en de informatie die je opdoet is het natuurlijk ook gezellig. Dat hoort bij de Eurovissers en de onderlinge sfeer staat dan ook garant voor veel lol zowel voor, tijdens als na de wedstrijd. Als betalend lid kun je je altijd opgeven voor een van de wedstrijden. Je bent dus niet verplicht om de hele competitie mee te vissen. Wil je een keer de sfeer proeven, en ben je geen lid, kun je altijd een keer als Introducé meedoen, Natuurlijk buiten mededinging van de dagprijzen.

Competitie 2017

Inschrijven is mogelijk door leden en uiterlijk tot 3 dagen voor de wedstrijd op de site. Je hoeft overigens niet alle competitiewedstrijden te vissen, je bent ook van harte welkom om er zo maar eentje mee te doen! Na afloop van elke wedstrijd zijn er diverse kleine prijsjes voor de verschillende prestaties. Voor de eindstand van de competitie tellen 8 van de 12 wedstrijden mee. Voor de kanjerbokalen moet je de grootste vis van een bepaalde soort vangen, Wie op het einde van het jaar de titel van een van de kanjerbokalen wint heeft recht op de bijbehorende titel en mag je mee vissen met de titanenwedstrijd, om iemands plaats in te nemen bij de kanjerbokalen, moet je een grotere vis vangen als de vis die genoteerd staat. De personen die op de datum van de Titanenstrijd de titel hebben gaan mee op de titanenstrijd. ook al is er nog een wedstrijd te gaan.

Als er op een stek te weinig kans op vangst is, hebben wij het recht om een wedstrijd te verplaatsen, check de wedstrijd informatie dus altijd vooraf.

Regelement

De wedstrijden vinden in algemene zin plaats volgens de regels van Sport Visserij Nederland.
regelement SVN
Het is echter wel toegestaan om met witjes te vissen, tenzij anders aangegeven.

Verder wordt alle vis per 2017 gemeten, behoudens de Fint.
Wordt paling, zeebaars, zeeforel of zalm gevangen, wordt deze direct gemeten en weer netjes terug gezet.
We vangen ook bijvoorbeeld ook wel eens wijting en steenbolk, die na het ophalen al dood is door het diepteverschil in de havens.
Die vis kan je in je emmer bewaren en na meting terugzetten in het betreffende water, tenzij je het (bovenmaatse) visje wil consumeren.